歡迎參與劉康克教授百日追思暨
    臺灣海洋科學研究回顧與展望研討會

 

最新消息 | 引言 & Pay tribute to KK...

Celebrate the 100th day after K.K.’s departure

  This volume is a gift to K.K.’s family. Each author was invited to send two paragraphs to the Institute of Hydrological and Oceanic Sciences, National Central University, Taiwan. One of the two is a summary of their current research activities that are inevitably related to K.K.’s research. The other is more personal, describing how K.K. has influenced them by his love, care, and friendship. It’s our hope that this volume and meeting will make clear how much he has accomplished in educating the next generation of our community and in improving the research quality of many fields that he has worked on. The purpose of this gift is to show our appreciation of the many sacrifices in order to enable K.K. to conduct his work. Our intention is to invite all of you to complete the paper base on research described in the abstract in this volume so that we can organize a special volume in a quality journal. This would be the best way to leave a permanent marker for a good scientist and a great human being.

笑看人生拔河戰

  我與KK的人生,就像進行一場拔河比賽。我們的相識,是透過一位共同朋友-趙建中建築師。我與趙建中的母親,同在北一女任職,因此,我們經常出入北一女中,是當時同學羨慕的對象。誰知道KK和建中比我技高一籌,直搗黃龍,變成北一女化身-新店聯合分部-的學生。把「為我女校」的校歌唱得震天價響。這場比賽,KK先馳得點。

  第二場比賽,地點在清華大學。我比KK早一年進入清大物理系,覺得很有收獲,所以推薦KK也來就讀,我們兩個都有進入台大的實力,在經過我請KK來清華實地體會其校風,終於把KK拉到清華化學系。在這場比賽中,我扳回一城。

  下一幕在南加州演出。KK和我同時分別在UCLA及Caltech攻讀博士,KK先畢業,到Caltech擔任博士後研究。因此他的位階比我這個博士生高了一級。不久,KK直接返國到中央研究院地球所任職,當時,正碰上地球所擴張至地球化學的時機,急需人才,KK回國後,便建立了穩定同位素實驗室,他於是向蔡義本所長推薦我負責建立放射性同位素實驗室,由地球所向吳大猷院長爭取到預算與人力,並在我老師的鼓勵下,又與KK變成地球所的同事。這是他最後的勝利!(想不到,事事都比我先一步的他,連受神的召喚,也不讓我一步。)

by Typhoon Lee 李太楓 @ National Central University 

  第一次聽聞到劉康克學長的名字﹐還是在讀初中的時候 ─ 當然是因為這位學長的功課棒!

  那年代,在鄉下新店的〝五省中北一女新店聯合分部〞整日遊玩、偶而讀書的我們,都留下了最歡樂的一段人生點滴;KK絕不例外。

  再聽到KK的名字時,已是在人生中又踏過了三十個年頭 ─ 間接聽說有位劉康克教授從台灣到美東做暑期訪問;原來〝老〞學長早成為地球科學界的同事了。

  十年前,我回到台灣任職,初到人生地不熟的中央大學,KK和筱榕邀我到他們中壢家中共度元宵佳節,這才直接感受到學長也是同事夫婦的熱情。隨後的日子裡,我們共同打拼,我也對KK的敬重日益有加。從加名〝海洋〞,TaiCOAST,到聘僱新人,建制台灣地球系統科學國際研究生學程TIGP,走過山山水水,留下步步足跡,KK一直是堅實的夥伴。

  到中研院以後,還是有機會和KK共事 ─ TIGP的基礎必修課由我們加上隋中興老師共同教,一教就是四年,這時我更加體會到KK對教育的奉獻,對課業的堅持和不苟。

  KK,這堂課我們已經交給下一輩的年輕老師了。而你,將永遠留在我們大家的心裡。

By Ben Chao 趙丰 

主辦單位:中央大學水文與海洋科學研究所
Host:Graduate Institute of Hydrological and Ocean Sciences, National Central University

協辦單位:臺灣海洋大學海洋環境與生態研究所、中央大學地球科學院
Co-Hosts:Institute of Marine Environment and Ecology, National Taiwan Ocean University;College of Earth Sciences, National Central University

召集人Coordinator

總召集人:中央研究院地球科學研究所 李太楓院士
Academician Typhoon Lee, IES, Academia Sinica

分組召集人:
 中央研究院環境變遷研究中心 夏復國研究員、
  Dr. Fuh-Kwo Shiah, RCEC, Academia Sinica
 臺灣大學海洋研究所 魏慶琳所長、
  Director Ching-Ling Wei, IO, NTU
 臺灣師範大學海洋環境科技研究所 吳朝榮教授、
  Prof. Chau-Ron Wu, MEST, NTNU
 臺灣海洋大學海洋環境與生態研究所 龔國慶教授、
  Prof. Gwo-Ching Gong, IMECE, NTOU
 中山大學海洋科學學院 陳宏遠院長、
  Dean Houng-Yung Chen, CMS, NSYSU
 中央大學水文與海洋科學研究所 吳祚任所長
  Director Tso-Ren Wu, IHOS, NCU

QR Code

聯絡我們 Contacts

國立中央大學水文與海洋科學研究所
Graduate Institute of Hydrological and Ocean Sciences, National Central University

地址:32001 桃園市中壢區中大路300號
(Address)No. 300, Zhongda Rd., Zhongli District, Taoyuan City 32001, Taiwan (R.O.C.)
電話 (TEL):03-4227151 # 65676
傳真 (FAX):03-4222894
E-mail:ncuihos@gmail.com